X
تبلیغات
گروه آموزشی ابتدائی - شادي هاي كاغذي

گروه آموزشی ابتدائی

گروه آموزشی ابتدائی

شادي هاي كاغذي

شادي هاي كاغذي
تأملي در پيك‌هاي نوروزي


بهار با زيبايي‌هايش، فرا مي‌رسد و كودكان چشم به انتظارمان را آكنده از شادي مي‌كند، اين روزها هيجان كودكان غيرقابل وصف است؛ به خصوص وقتي كه كودكان كارت تبريك عيد نوروز را به خانم آموزگار مي‌دهند و با لبخندي صميمي، مي‌گويند: «خانم! عيد شما مبارك» ...
اما در قبال آنچه مي‌دهند چه دريافت مي‌كنند؟
پيك شادي
كتابچه‌اي كه از طرف آموزش و پرورش تهيه مي‌شود و يا گاهي خود مدرسه، تحت عنوان پيك نوروزي به آنان مي‌دهد. اين پيك، شادي‌ها و زيبايي‌هاي رنگي عيد را، خاكستري مي‌كند؛ آن‌هايي كه زيرك‌ترند همان روز اول دست به كار مي‌شوند و تندتند شروع به تكميل پيك نوروزي مي‌كنند؛ بعضي از كودكان نيز، بد خط، غلط و گاهي با بي‌توجهي سؤال‌ها را پاسخ مي‌دهند. بدا به حال دانش‌آموزي كه از نوشتن، خسته و بي‌زار باشد؛ در اين صورت، او همواره، تكاليف را در مهماني‌ها و گشت و گذارها به دنبال خود مي‌برد و بدتر از آن، وقتي است كه بزرگ‌ترها دائماً مي‌گويند: تكاليفت را انجام داده‌اي؟
به زودي، سيزده به در مي‌رسد و او با نگراني و اضطراب به مدرسه بر مي‌گردد. برخي معلمان، همراه پيك نوروزي، تكاليف ديگري نيز مي‌دهند تا كودكان در تعطيلات عيد، بهتر درس بخوانند و دانسته‌هاي خود را فراموش نكنند. آن‌ها چيزهاي زيادي به ذهن مي‌سپارند. درحالي كه هنوز با مهارت‌هاي بسياري كه بايد در زندگي بياموزند، بيگانه‌اند. مثلاً وقتي براي خريدن لباس مي‌روند، هنوز نمي‌دانند چه انتخاب كنند و ... حتي مفهوم ديد و بازديد را نمي‌دانند.
به آن‌ها ياد مي‌دهيم كه روزهاي عيد را با مشق و نوشتن و تكرار و تمرين بگذرانند، وگرنه 13 روز عيد را به بطالت گذرانده‌اند. بازي، فكر كردن، سخن گفتن، حفظ سنت‌ها و ديگر مهارت‌ها ـ كه در فرصت چند روزه‌ي عيد، مي‌توانند آموزش ببينند‌ ـ جايگاه چنداني ندارد و ما ايام عيد را با نوشتن تكاليف پر مي‌كنيم و در اولين روز بعد از تعطيلات مي بينيم كه بسياري با شتاب و بدخط، مطالبي را نيمه كاره رها كرده‌اند و ...، عده‌اي انگشت شمار همان روزهاي اول عيد، كار را به پايان رسانده‌اند تا تعطيلات را بهتر بگذرانند.
اما واقعاً كودكان ما نيازمند چه چيزهايي هستند:
1.    آنها نيازمند تفكرند. بايد ببينند و در مورد اساس آفرينش فصل‌ها فكر كنند. بايد روش‌هاي حل مسائل واقعي زندگي را ياد بگيرند.
2.    آن‌ها نيازمند دقت در مسائل اطراف خود هستند؛ بايد بتوانند آنچه را در اين روزها، به خصوص در طول سفرهايشان، ديده‌اند و توجه‌شان را جلب كرده است، به طور تأثيرگذار بازگو كنند. كودكي مي‌گفت: خانم، ما دانستيم كه آجيل بايد مخلوطي از پسته، فندق، تخمه و نخودچي باشد؛ تازه، معني مخلوط را فهميده‌ايم و با محلول اشتباه نمي‌گيريم؛
3.    بايد، روابط اجتماعي صحيح با همسالان و با بزرگترها بياموزند؛
4.    كودكان بايد، عشق و محبت و مهرباني را آموزش ببينند؛
5.    بايد ياد بگريند كه صله‌ي رحم، از سنت‌هاي پيامبر اسلام (ص) است و آن را گرامي بدارند و در حفظ و نگه‌داري سنت‌ها، كوشا باشند؛
6.    هديه دادن و قدرشناسي هنگام هديه گرفتن را، بياموزند؛
7.    بهداشت، پاكيزگي و تميزبودن بايد مفهومي فراتر از لباس نو داشته باشد.
8.    بايد از ساخت وسايل و كاردستي با چيزهاي دور ريختني لذت ببرند و خلاقيت خود را پرورش دهند . البته بايد يادمان باشد كه كودكان را به خاطر زياد بودن تكاليفشان به حال خود رها نكنيم. بايد علايق آن‌ها را بشناسيم و با دانسته‌هاي خودمان فرصت‌هاي خوبي را در ايام عيد برايشان فراهم آوريم.
و سخن آخر اين كه؛ كودكان به جاي شادي‌هاي كاغذي، بيش از هر چيز نيازمند تجربه‌هاي شخصي و كشف خودجوش زيبايي‌هاي زندگي، به ويژه در رنگين‌ترين روزهاي سال هستند.
پس شايد بهترين پيك نوروزي براي آن‌ها، ايجاد فرصت‌هاي ناب براي تأمل در كتاب آفرينش باشد.
چنان كه سعدي مي‌فرمايد:

برگ درختان سبز در نظر هوشيار         هر ورقش دفتري است معرفت كردگار


روز جهاني نوروز بر شما و دانش آموزانتان فرخ و فرخنده باد!

منبع :رشد معلم شماره 222-221

طاهره خردور

+ نوشته شده در  ساعت   توسط بهرامی-قرائیان-اباذری-از89/6رجعتی  |